Název stavby: Mateřská škola Lubno
Lokalita: Lubno
Autor: Ing. arch. Jakub Šebesta, Ing. arch. Petr Žák, Ing. arch. David Honek
Investor: Město Frýdlant nad Ostravicí
Status: Architektonická studie
Kategorie: Občanské stavby
Stávající nevyhovující stav objektu mateřské školky v Lubně si vyžaduje její stavební úpravy a navýšení kapacity z jedné třídy na dvě při splnění současných nároků na kvalitativní parametry vnitřního i venkovního prostředí mateřských škol. Mateřská škola v Lubně je samostatný objekt na okraji zástavby, je obklopený přilehlou zahradou a v těsné blízkosti s přírodou podhorského prostředí na okraji chráněné krajinné oblasti Beskydy.
Návrh dostavby je zpracován ve dvou variantách s odlišným přístupem k provoznímu řešení a využití stávajícího objektu školy a k architektonickému ztvárnění, přičemž oba návrhy kladou důraz na co největší kontakt tříd s unikátní podhorskou krajinou.
VARIANTA A
Koncept varianty A spočívá v maximálním využití plochy stávající mateřské školy a zároveň umožňuje dětem kontakt s okolní přírodou v jedné výškové úrovni, přestože je zahrada z velké části ve svahu. Architektonické ztvárnění je odvážnější oproti střídmosti návrhu varianty B, elementární objem s dřevěnou fasádou s dřevěným obkladem doplňuje signifikantní prvek předsazené terasy, čímž je podpořena snaha o vytvoření ojedinělého architektonického díla v symbióze s okolní krajinou.
Stávající půdorys je v severní části dostavěn tak, aby utvářel čtvercový monoblok. Obě třídy jsou pak umístěny v jižní části dispozice, orientovány k jihu, východu i západu. Severní částečně dostavovaná část je vyhrazena pro nezbytné technické zázemí, sociální zařízení a šatny. jednotlivé třídy, kancelář a technické zázemí školky jsou přístupné přes jeden společný vstup. Příprava jídel s výdejnou se nachází uprostřed dispozice, umožňující tak výdej do obou tříd. Obědy se přiváží přes oddělený vstup v severní fasádě. Při severní části objektu je navrženo multifunkční dětské hřiště, které je ze západu ohraničeno zahradním skladem. Tato plocha bude doplněna různými herními prvky, pískovišti a bude v největší míře sloužit dětem k pobytu mimo učebny. Přístup na zahradu je z obou tříd umožněn v úrovni podlahy pomocí kryté předsazené terasy. Její linie přechází přes celou východní fasádu až k dětskému hřišti a obsahuje slunolam z dřevěných, různobarevných desek, které definují vstup do objektu, zastiňují proti slunci a zároveň školku výtvarně obohacují.
KONCEPT
ARCHITEKTONICKÁ SITUACE
PŮDORYS 1.NP
PŮDORYS 1.NP – PROVOZNÍ SCHÉMA