Název stavby: Mateřská škola Lubno
Lokalita: Lubno
Autor: Ing. arch. Petr Žák, Ing. arch. Jakub Šebesta, Ing. arch. David Honek
Investor: Město Frýdlant nad Ostravicí
Status: Architektonická studie, DSP, DPS, autorský dozor, realizace
Kategorie: Občanské stavby
Stávající nevyhovující stav objektu mateřské školky v Lubně si vyžaduje její stavební úpravy a navýšení kapacity z jedné třídy na dvě při splnění současných nároků na kvalitativní parametry vnitřního i venkovního prostředí mateřských škol. Mateřská škola v Lubně je samostatný objekt na okraji zástavby, je obklopený přilehlou zahradou a v těsné blízkosti s přírodou podhorského prostředí na okraji chráněné krajinné oblasti Beskydy.
Návrh dostavby je zpracován ve dvou variantách s odlišným přístupem k provoznímu řešení a využití stávajícího objektu školy a k architektonickému ztvárnění, přičemž oba návrhy kladou důraz na co největší kontakt tříd s unikátní podhorskou krajinou.
VARIANTA B
Koncept varianty B je založen na usedlejším architektonickém ztvárnění objektu, který bude více navazovat na místní archetypální tvarosloví a okolní podhorskou krajinu.
Objekt je navrženého ve tvaru „L“, přičemž jižní část, obsahující třídu a technické zázemí vychází z půdorysné stopy stávajícího objektu a severní část je přistavěna. Střecha školky je kombinací ploché střechy, ze kterých je vytažena dvojice sedlových střech se střešní krytinou z dřevěného šindele v místě tříd, tak aby zdůraznily vnímání členění objektu do dvou menších objemů. Ztvárnění fasád je střídmé, kombinace bílé omítky a dřevěných velkoformátových oken, která umožní dětem velkorysý kontakt s vnějším prostředím.
Dispozičně je objekt navržen s pavilonovým uspořádáním, ve kterém každá třída včetně svého zázemí – šatny a sociálního zařízení je koncipována do vlastního objemu. Vstup do školky se nachází uprostřed těchto provozních celků a je společný pro obě třídy. Ze zádveří je rovněž přístupné technické zázemí včetně přípravy jídel, které je od provozu tříd odděleno.
Hlavní objekt je z východu doplněn terasou, která dotváří půdorysný tvar obdélníku a definuje venkovní pobytový prostor. Terasa slouží jako multifunkční hřiště s herními prvky, je přímo přístupná z obou tříd a bude sloužit v největší míře pro pobyt dětí mimo učebny.
KONCEPT
ARCHITEKTONICKÁ SITUACE
PŮDORYS 1.NP
PŮDORYS 1.NP – PROVOZNÍ SCHÉMA